неділю, 14 лютого 2021 р.

9 клас. Образ Башмачкіна.

 Добрий дeнь!

Тeма уроку:

"Особливості сюжету і композиції повісті "Шинель".

Образ Башмачкіна та засоби його створення."

«Сюжет «Шинелі» дуже простий. Бідний маленький чиновник приймає важливе рішення й замовляє нову шинель. Поки її шиють, вона перетворюється на мрію його життя. Першого ж вечора, коли він її вдягає, шинель у нього відбирають злодії на темній вулиці. чиновник помирає з горя, і його привид блукає містом. Ось і вся фабула, але, звісно, справжній сюжет (як завжди у Гоголя) — у стилі, у внутрішній структурі цього... анекдоту»,— так переказав сюжет повісті Володимир Володимирович Набоков.

Експозиція повісті М. В. Гоголя «Шинель» — історія обрання імені для героя, його портрет і робота в департаменті. Зав’‎язка сюжету пов’‎язана з виникненням ідеї пошити нову шинель або полагодити стару. Розвиток дії — відвідування Башмачкіним кравця Петровича, збирання коштів на шинель за рахунок жорсткої економії на своїх потребах, перший вихід у обновці, відвідування іменин, на яких мали «обмити» й шинель. Кульмінацією дії є крадіжка нової шинелі. Розв’‎язка — марні намагання героя повернути шинель; смерть Башмачкіна, який застудився без теплого одягу й горював через втрату своєї мрії. Завершує повість епілог — фантастична історія про привида чиновника, який шукає свою шинель.

Оповідь у «Шинелі» ведеться від першої особи. Оповідач добре знає життя чиновників, висловлює своє ставлення до того, що відбувається у численних ремарках. «Що ж робити! Винен петербурзький клімат»,— зазначає він щодо негарної зовнішності героя. Саме клімат і змушує Акакія Акакійовича шукати засобів для придбання нової шинелі, через яку потім він і гине. Цей мороз — алегорія усього гоголівського Петербурга.

Усі художні засоби, які використовує Гоголь у повісті: портрет, деталі інтер’‎єру помешкання, у якому проживає герой, сюжет, гра слів, каламбури та інші засоби комічного — наводять на думку, що перед нами — «маленька людина», яка, з одного боку, викликає співчуття, а з іншого — навіть певний осуд.

    1.Читаючи твір, ви стали свідками всього життя  Башмачкіна: від народження до смерті. Щоб  більше  дізнатися про головного героя  та визначити  причину його трагічної долі, я пропоную вам попрацювати  вдома та презентувати  Башмачкіна.

2.Завдання для роботи(виконати письмово в зошиті):

  • Знайдіть портрет Башмачкіна.
  • Розкажіть про вибір імені героя. Дізнайтесь, що означає ім’я «Акакій»,використовуючи словник.
  •  Як ви думаєте, чому автор дав герою таке ім’я і прізвище?
  • Які стосунки були у Акакія Башмачкіна з колегами та начальством?
  • Знайдіть у тексті матеріал, який розповідає про те, яким працівником був  герой повісті, як ставився до служби.
  • Як ви думаєте, чому Башмачкін не зміг зробити кар'єру?

  • Домашнє завдання
  • Скласти сенкан « Акакій Акакійович в новій шинелі».

Немає коментарів:

Дописати коментар