понеділок, 7 грудня 2020 р.

9 клас. М. Ю. Лермонтов

  Добрий день!

Тема уроку:

" Зв'язок творчості Михайла Лермонтова із традиціями європейського романтизму. Порівняння віршів «На півночі кедр одинокий».Г.Гейне й «Сосна» М.Ю.Лермонтова."


Лірика — особливий різновид літератури, де здебільшого зображено внутрішнє життя людини. На відміну від епічного та драматичного, ліричний образ спочатку впливає емоційно — на почуття, настрій, а вже потім — на думки читача. Одна з основних ознак ліричного твору — відображення життя через сприйняття його ліричним «я». Якщо основою епічного твору є зображення об'єкта, то лірика пов'язана із суб'єктом: ліричні твори — найсуб'єктивніші витвори мистецтва.

Ліричний герой — друге ліричне «я» поета, його художній двійник, образ тієї людини, думки й переживання якої висловлює автор. ліричний герой є близькою авторові людиною, це певною мірою і авторська особистість, і водночас — узагальнюючий характер.

«Розповісти можна прозою; повідомити можна гарною публіцистичною мовою. Але викликати захоплення, змусити завчити, затвердити на все життя думку можуть тільки вірші»,— сказав поет М. Асєєв. І в цьому ми переконаємося, коли проведемо порівняльну характеристику поезій Гейне і Лермонтова. А також  визначимо,що спільного в їх творчих здобутках,як вплинула творчість видатного романтика Г.Гейне на М.Ю.Лермонтова.

 

Зв'язок поетів-романтиків та особиста трагедія душі кожного з них. 


 Ім' я поета

Джорж Байрон

Генріх Гейне

Михайло Лермонтов

Роки життя

1788-1824

1797-1856

1814-1841

Країна поета

Англія

Німеччина

Росія

ВІк, у якому помер

36

59

26

Причини смерті

Захворів на лихоманку

Перебіг тяжкої хвороби-паралічу

(11 років прикутий до ліжка)

Дуель з Мартиновим

Особиста трагедія

*Фізична вада-кульгавість

*конфлікт між походженням(титул лорда) та суспільною діяльністю

*нерозділене кохання до кузини Амалії

*ріс без любові батьків

(мати померла, вихованням займалася бабуся Є.Арсеньєва, яка ізолювала з життя Михайлика батька)

Основні мотиви лірики

*туга за нездійсненним ідеалом

*розчарування суспільною діяльністю

*мотиви самотності, світової скорботи

*мотив самотності, німота світу

*нерозділене кохання

*страждання, розчарування

*світова скорбота, самотність

*розчарування в земних радощах

*туга за далеким ідеалом

Тема самотності у віршах

"Хотів би жити знов у горах..."

"Мій дух, як ніч"

"Прости, якщо відлітають до небес молитви"

"На півночі кедр одинокий"

"Хотів би я слово єдине"

"І нудно, і сумно"

"На дорогу йду я в самотині"

"Сосна"

"Я не для ангелів та Раю..."

Художні засоби виразності

 

 

Епітети

"Душа моя мрачна"

"в этой жизни слишком темной...

Поглощен я тьмой ночной"

"ужасная судьба отца и сына жить розно и в разлуке умереть"

Порівняння

"теперь душа полна, как кубок смерти, яда полный"

"так и я ребенок странный, песнь мою пою впотьмах"

"как Демон мой, я зла избранник, как Демон с гордою душой

Метафори

"мне тягостны веселья звуки!

Я говорю тебе: я слез хочу, певец,

Иль разорвется грудь от муки"

"от тайных дум томится грудь"

 

"хотел бы в единое слово я слить мою грусть и печаль"

"отравой полны мои песни"

 

"душа моя грустью полна"

"Я меж людей беспечный странник, для мира и небес чужой..."

"Нет я не Байрон, я другой. Еще неведомый избранник,

Как он гонимый миром странник, но только с русскою душой"


 Порівняйте різні переклади й переспіви вірша Г. Гейне «На півночі кедр одинокий...». Який переклад вам сподобався найбільше? Напишіть чому?

 

Переклад М. Т. Рильського

Перевод

М. Ю. Лермонтова

На півночі кедр

На севере диком стоит

одинокий

одиноко

В холодній стоїть

На голой вершине сосна.

вишині,

И дремлет, качаясь,

І сніжною млою

и снегом сыпучим

повитий,

Одета, как ризой, она.

Дрімає і мріє вві сні.

И снится ей всё, что

Він мріє про пальму

в пустыне далёкой,

чудову,

В том крае, где солнца

Що десь у східній землі

восход,

Самотньо і мовчки

Одна и грустна на утёсе

сумує

горючем

На спаленій сонцем

Прекрасная пальма

скалі.

растёт.

 Дайте письмові відповіді на запитання.

Який настрій поезії? 

Які картини повстали у вашій уяві під час читання вірша?

Які художні засоби використовує автор під час написання поезії? 

Яка тема поезії? 

    Лермонтов не лише точно передав думку про самотність і неможливість 

щастя, але і збагатив вірш Гейне поетичними виразними засобами. Образи 

сосни і пальми передають трагізм людської відокремленості, самотності. 

У перекладі Лермонтова подвоюється мотив самотності, мотив мрійливої 

туги. Цей переклад настільки досконалий, що являється, швидше, 

самостійним оригінальним віршем, навіяним лірикою Гейне.


Вивчіть , будь ласка, напам'ять вірш Лермонтова "На дорогу йду я в самотині..."

Немає коментарів:

Дописати коментар